Uit onderzoek is gebleken dat in 2007 85% van de organisaties in Nederland ITIL geheel of grotendeels gebruikt en dat de resterende 15% dat doet in beperkte mate. Dat betekent dat alle organisaties in Nederland met een ICT-dienstverleningsorganisatie (deels) gebruik maken van de best practice. In 2005 bleek uit hetzelfde onderzoek dat bijna 20% van de organisaties ITIL niet toepast. ITIL is in 2007 ge-update van versie 2 naar versie 3. In 2011 is een aantal wijzigingen doorgevoerd in de processen van versie 3 en is een aantal van de boeken herzien. Omdat versie 2 in Nederland nog steeds populair is, worden beide versies van het ITIL-gedachtengoed hieronder toegelicht.
De best practice is ontstaan in de jaren tachtig van de vorige eeuw bij de Engelse overheid. Het CCTA heeft ITIL ontwikkeld en public domain gemaakt, zodat ook private partijen deze zouden gaan gebruiken. Vrij snel sloeg de best practice ook over naar Nederland, waar het in hoog tempo werd geadopteerd als het belangrijkste framework voor IT-beheer. Nederland liep jarenlang voorop voor wat betreft de kennis van ITIL. Na de eeuwwisseling heeft ITIL ook in veel andere landen een hoge vlucht genomen en vandaag de dag geldt ITIL als wereldwijde standaard voor IT-beheer.
Voor ITIL® is ook een certificering mogelijk voor organisaties, middels de norm ISO20000.